قرآن
#بنی_امیه_و_یهود ?
#برگی_پنهان_از_تاریخ ?
قسمت 2️⃣ ? بررسی قرآنی (1) ?
?بررسی قرآن کریم و روایات ذیل آن نیز علاوه بر اَسناد تاریخی بر همین امر گواهی میدهد. نخستین نشانه در قرآن، داستان رؤیای پیامبر صلیاللهعلیهوآله است که در سورهی اسراء بیان شده:
? و مَا جَعَلْنَا الرُّؤْیا الَّتِی أَرَینَاکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ (4) و [یاد کن] هنگامی را که به تو گفتیم: «به راستی پروردگارت بر مردم احاطه دارد.» و آن رؤیایی را که به تو نمایاندیم، و [نیز] آن درخت لعنت شده در قرآن را جز برای آزمایش مردم قرار ندادیم و ما آنان را بیم میدهیم، ولی جز بر طغیان بیشتر آنها نمیافزاید.
♻️ در این آیهی شریفه دو موضوع مطرح شده که باید با یکدیگر مرتبط باشند، یکی موضوع رؤیا و خوابی که پیامبر صلیاللهعلیهوآله دیدند و دیگری شجره معلونه در قرآن. محتوای رؤیا در آیات بیان نشده ولی مفسران به این جریان اشاره کردهاند که پیامبر صلیاللهعلیهوآله خواب دیدند میمونهایی از منبر ایشان بالا میروند. این میمونها در روایت به بنیامیه تعبیر شدهاند. (5) از سوی دیگر اگر بخواهیم استنباطی ذوقی هم داشته باشیم، تنها قومی که در قرآن کریم تعبیر میمون در مورد آنها ذکر شده، قوم بنیاسرائیل است، آنجا که در مورد اصحاب سبت و مسخ آنان میفرماید: و جعل منهم القردة و الخنازیر (6)
? موضوع بعدی شجره ملعونه است که بلافاصله ذکر میشود و نشان میدهد که باید این دو قسمت آیه، با یکدیگر ارتباط داشته باشند. روایات بر این نکته تصریح دارند که منظور از شجرهی ملعونه نیز بنیامیه است. (7) از سوی دیگر بدون استعانت از روایات و با تفسیر قرآن به قرآن موضوع به شکل دیگری تبیین میشود. در بررسی اجمالی به سادگی قابل دریافت است که شجره ملعونه در قرآن کریم به معنای درخت ذکر نشده است. در موردی، تعبیر شجرة الزقوم … طلعها کأنه رؤوس الشیاطین (8) بیان شده است. اما اگر شجره را به معنای نسل بگیریم که مرحوم علامه طباطبایی نیز به همین معنا تصریح دارد، (9) بر این اساس، تنها نسل و قومی که در قرآن کریم مورد لعن واقع شده، قوم بنیاسرائیل است که آیات مربوط به آن در قرآن واضح و روشن است. (10)
? حال به اصل موضوع بازگردیم. در تفسیر آیه، روایات به بنیامیه و قرآن به بنیاسرائیل اشاره میکند. حداقل مطلبی که از این اشارات برای ما ثابت میشود، ارتباط این دو قوم با یکدیگر است به نحوی که در آیات و تفاسیر آن تفاوتی بین ایندو گذاشته نمیشود. اگر به تعبیر شجره زقوم هم دقت کنیم، هیچ استبعادی ندارد که آنرا به همین گروه و قوم تفسیر کنیم که رؤوس شیاطینند و آتشزنهی جهنم. رویش این درخت در قعر جهنم با توجه به روایتی که در مورد پولس نقل کردیم نیز کاملاً توجیهپذیر و مطابق است.
▫️◾️▫️ادامه دارد ▫️◾️▪️
••••••••••••?••••••••••••
?فرهنگ انتظار را اینجا بیاموزید↙️
@mouood_org